Stavebná fakulta - Katedra železničného staviteľstva a traťového hospodárstva
Oficiálne stránky katedry: www.svf.uniza.sk/kzsth

vedúci katedry:

doc. Ing. Libor Ižvolt, PhD.
e-mail: libori@fstav.uniza.sk
telefón: +421-41-513 5802
fax: +421-41-72 33502

kontaktná osoba pre oblasť vedy a výskumu v oblasti železníc:

Ing. Alžbeta Pultznerová
e-mail: betka@fstav.uniza.sk
telefón: +421-41-513 5813
fax: +421-41-72 33502

         Výučba:

Pre študijný program Železničné staviteľstvo (Bc. a Ing. štúdium) katedra zabezpečuje výučbu predmetov zameraných na teóriu a konštrukciu, diagnostiku, technológie stavieb ako aj projektovanie, rekonštrukcie, modernizáciu i údržbu železničných tratí a staníc, na vývoj nových technológií a výrobných postupov, predmetov zameraných na ekonomické aspekty a správu železničnej infraštruktúry a taktiež automatizácie inžinierskych prác železníc.
Pre ostatné študijné odbory bakalárskeho a inžinierskeho štúdia SvF katedra zabezpečuje výučbu predmetov poskytujúcich potrebný rozsah informácii o železničnom staviteľstve (Železničné staviteľstvo I, II).
Pre doktorandské štúdium katedra garantuje výchovu budúcich vedeckých pracovníkov vo vednom odbore Teória a konštrukcia inžinierskych stavieb a Technológia stavieb (zameranie Železničné staviteľstvo) prednáškami uskutočňovanými v rámci predmetov Vybrané state zo železničného staviteľstva a Teória údržby železničných tratí.
Katedra v rámci celoživotného vzdelávania zabezpečuje krátkodobé alebo dlhodobé vzdelávacie aktivity zamerané na nové vedecko-technické poznatky v konštrukcii železničných tratí, nové technológie traťových prác a rozvojové trendy v správe hmotného investičného majetku.

         Vedecko-výskumná činnosť:

Vedecko-výskumná činnosť katedry je zameraná na aplikáciu vedeckých poznatkov v konkrétnych podmienkach železničnej prevádzky pre:
  • uplatňovanie nových konštrukcií, konštrukčných materiálov a prvkov pre klasické a modernizované železničné trate,
  • možnosti uplatnenia nových konštrukčných prvkov a materiálov konštrukcie železničného zvršku pre klasické a modernizované železničné trate,
  • problematiku rekonštrukcie existujúcich železničných staníc pre vyššie rýchlosti,
  • možnosti využitia výziskového materiálu podvalového podložia,
  • technológie recyklovania železničného kameniva a stavebného odpadu,
  • ekologické hodnotenie výziskového materiálu podvalového podložia,
  • vplyv železničnej prevádzky na kvalitu a životnosť klasickej konštrukcie železničného zvršku a spodku a
  • hodnotenie enviromentálnych aspektov železničnej prevádzky (vplyv konštrukcie jazdnej dráhy na vznik hlukových emisii).
Praktickým výstupom výsledkov vedecko-výskumnej činnosti katedry je ich zapracovanie do legislatívnych dokumentov (STN, TNŽ, Vyhlášky). V ostatnom období boli pracovníci katedry zodpovední riešitelia nasledujúcich legislatívnych dokumentov: STN 73 63 60 Geometrická poloha a usporiadanie koľaje železničných dráh normálneho rozchodu, STN 73 6310 - Navrhovanie železničných staníc - Základné ustanovenia, STN 73 4959 - Nástupištia na celoštátnych dráhach, TNŽ 736312 „Navrhovanie konštrukčných vrstiev podvalového podložia“. GR ŽSR. Predpis S4 ŽSR - Železničný spodok - novelizácia príloh č. 20 (Zisťovanie statického a dynamického modulu deformácie), č. 7 (Geotechnický prieskum telesa železničného spodku), č.12 (Použitie geosyntetiky v konštrukčných vrstvách telesa železničného spodku), č. 11 (Použitie geosyntetiky v telese železničného spodku a jeho podložia) a Vyhláška MDPaT o stavebnom a technickom poriadku dráh.
V súčasnosti sú na katedre riešené 2 grantové úlohy: VEGA 1/3336/06 Experimentálna analýza a verifikácia spoľahlivosti viacvrstvového systému dopravnej cesty (2006-2008) a VEGA 1/4172/07 Účinnosť ekologických procesov v technológiách spodnej stavby železničnej infraštruktúry (2007-2009).

         Technické vybavenie katedry:

Katedra železničného staviteľstva a traťového hospodárstva má vlastné laboratórne priestory, v ktorých prebieha experimentálna výskumná činnosť a laboratórne cvičenia z predmetu „Diagnostika železničných tratí“. Okrem toho sa v týchto priestoroch nachádza akreditované laboratórium KŽSaTH, ktoré je súčasťou akreditovaného laboratória SvF.
Vedecko-výskumná činnosť laboratória je zameraná predovšetkým na diagnostiku konštrukcie železničnej trate (konštrukčné prvky koľajového roštu a podvalového podložia), hodnotenie fyzikálno-mechanických vlastností zemín a sypanín určených do konštrukcie zemného telesa podvalového podložia, posudzovanie vlastností materiálov koľajového lôžka a podkladových vrstiev (stupeň znečistenia, použiteľnosť pre recykláciu).

Súčasťou experimentálnej základne katedry sú:
  • veľký vnútorný skúšobný stend (testovanie materiálov konštrukčných vrstiev a prvkov podvalového podložia),
  • malý skúšobný stend (overovanie základných vlastností nových materiálov podvalového podložia),
  • klimatizovaná skriňa (zisťovanie odolnosti konštrukčných materiálov podvalového podložia voči klimatickým vplyvom),
  • hydraulický lis (preverovanie vlastností jednotlivých konštrukčných prvkov koľajového roštu),
  • zariadenia na zisťovanie deformačnej odolnosti konštrukčných vrstiev podvalového podložia (zostavy pre statickú zaťažovaciu skúšku, zostava pre dynamickú zaťažovaciu skúšku) a zariadenie pre stanovenie penetračného modulu.
Katedra ŽSTH ďalej disponuje prístrojmi, zariadeniami a softvérom na meranie a registráciu deformačných a teplotných charakteristík, ďalej rôznymi typmi hutniacich zariadení a zariadeniami na stanovenie granulometrického zloženia sypkých materiálov (vibračný stôl, sady sít, sušičky).
Unikátnym zariadením je tzv. vonkajší skúšobný stend KŽSaTH, na ktorom sa dlhodobo sleduje vývoj teplotného režimu podvalového podložia. Okrem toho tento skúšobný stend slúži aj na výuku predmetu Diagnostika koľajových dráh, pre praktické cvičenie zisťovania deformačnej odolnosti pláne telesa železničného spodku. Výsledky sledovania teplotného režimu budú podkladom na úpravu metodiky dimenzovania konštrukcie podvalového podložia na nepriaznivé účinky mrazu. Pomocou novelizovanej metodiky bude možné v budúcom období navrhovať ekonomickejšiu konštrukciu podvalového podložia.
Pri katedre pôsobí aj Akreditované laboratórium č. 4, ktoré je súčasťou Skúšobného laboratória Stavebnej fakulty. V súčasnosti má AL č. 4 akreditáciu na hodnotenie deformačnej odolnosti konštrukčných vrstiev podvalového podložia a podkladových vrstiev pozemných komunikácií a letísk pomocou statickej a dynamickej zaťažovacej skúšky.

         Spolupráca s praxou a zahraničnými inštitúciami v oblasti železníc:

V rámci spolupráce s praxou katedra rieši aktuálne problémy železničnej prevádzky a spolupracuje na vývoji a možnostiach aplikácií nových konštrukčných prvkov a materiálov železničného zvršku a spodku a na projektovej činnosti súvisiacej s modernizáciou a optimalizáciou železničných tratí a staníc.
V laboratórnych podmienkach a v teréne katedra vykonáva zisťovanie deformačnej odolnosti konštrukcie podvalového podložia pomocou statickej a dynamickej zaťažovacej skúšky, hodnotenie fyzikálno-mechanických vlastností zemín a zrnitých materiálov určených do konštrukcie zemného telesa a podvalového podložia, posudzovanie vlastností materiálov koľajového lôžka, stupňa jeho znečistenia a využiteľnosti po recyklácii, odber vzoriek materiálu pre ekologické hodnotenie, ich spracovanie a záverečné hodnotenie výziskového materiálu podvalového podložia s odporúčaním jeho ďalšieho využitia.
Katedra uskutočňuje aj konzultačnú a poradenskú činnosť pre firmy a organizácie pri riešení konkrétnych projektov v rámci svojho odborného zamerania.
V oblasti spolupráce a kontaktov na zahraničné univerzity je možné uviesť: RUHR-Universität Bochum, TU Berlin, TU Hannover, TU a HTW Dresden, Politechnika Śląska Gliwice, Széchenyi Isván University Györ, ČVUT Praha, VUT Brno a VŠB-TU Ostrava.

         Organizované konferencie, kolokviá a semináre:

Najstaršie pripravovanou konferenciou katedry je medzinárodná konferencia „VRT“ – Modernizácia železničných tratí, ktorej 16. ročník sa predpokladá organizovať v 09/2008. V priamej spolupráci so Železnicami SR katedra každoročne garantuje a organizuje odborný seminár „STRAHOS“ (v roku 2008 sa pripravuje jeho 13. ročník). V spolupráci s Katedrou manažmentu a technológie stavieb Stavebnej fakulty v Žiline sa organizuje s dvojročnou periodicitou medzinárodná konferencia „Geosyntetika v dopravnom staviteľstve“ (najbližšie bude v 2/2008 jej 5. ročník).
V rámci zabezpečovania predmetov Projektovanie, stavba a rekonštrukcia železničných tratí a Projektovanie, stavba a rekonštrukcia železničných staníc sa každoročne v decembri organizuje spolu s projekčnými firmami PRODEX a REMING kolokvium o aktuálnom stave v príprave a realizácii modernizácie železničných koridorov prechádzajúcich územím SR.
Informácie o pripravovaných konferenciách, seminároch a kolokviách sú na internetovej stránke katedry www.svf.uniza.sk/kzsth.

         Odborné publikácie:

V ostatnom období vyšli cez edičné stredisko EDIS ŽU Žilina 3 významné knižné publikácie, ktoré sú jedinečné pre oblasť železničného staviteľstva nielen v SR, ale aj v ČR. Sú to nasledujúce publikácie autorov:

Mikšík, M., Karabinová, M., Špánik, J.: Diagnostika koľajových dráh. Vysokoškolská učebnica, 03/2004, 13,41 AH, ISBN 80-8070-193-8

Gombitová, J.: Projektovanie, stavba a rekonštrukcia železničných staníc 1. Vysokoškolská učebnica, 11/2007, 7,6 AH, ISBN 978-80-8070-755-2

Ižvolt, L.: Železničný spodok – namáhanie, diagnostika, navrhovanie a realizácia konštrukčných vrstiev podvalového podložia. Vedecká monografia, 02/2008, 29,03 AH, ISBN 978-80-8070-802-3
 Späť