VITAJTE
Niečo o projekte ...
Počas svojej histórie Žilinská univerzita prešla rôznymi etapami svojho postupného rozvoja. Pokiaľ úplne na začiatku boli výučba a výskum zamerané výlučne na železnice, postupným vznikom nových študijných odborov a oblastí výskumu sa zameranie školy rozšírilo aj mimo oblasť železníc a dopravy. V súčasnosti sú výučba, výskum a vývoj na Žilinskej univerzite orientované na všetky druhy dopravy, dopravné staviteľstvo, elektrotechniku, telekomunikácie, informačné technológie, riadenie, spoje, strojárstvo, vojenskú dopravu, vojenské staviteľstvo, občiansku bezpečnosť, súdne inžinierstvo, aplikovanú matematiku, aplikovanú fyziku a učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov.
Výučba a výskum v oblasti železničnej dopravy majú svoje miesto na pôde Žilinskej univerzity už od prvých dní písania jej histórie. Bola to práve obnova vojnou zdevastovanej železničnej infraštruktúry vtedajšej Československej republiky, ktorá vyžadovala vysokoškolsky vzdelaných odborníkov v oblasti železníc. Založenie Fakulty železničného inžinierstva na ČVUT v Prahe v roku 1952 a následné založenie Vysokej školy železničnej v Prahe boli odpoveďou na túto potrebu národného hospodárstva.
Už na pôvodnej Vysokej škole železničnej v Prahe boli fakulty v štruktúre veľmi podobnej tej dnešnej. Na týchto fakultách však boli študijné programy orientované výhradne na problematiku oblasti železníc.
Tak ako sa postupne vyvíjali potreby národného hospodárstva, vyvíjali sa a vznikali na uvedených fakultách nové študijné odbory zamerané na oblasti aplikácie poznatkov z oblasti ekonomiky, stavebníctva, strojárenstva a elektrotechniky aj v iných priemyselných odvetviach, než len na železniciach. Môžeme konštatovať, že zameranie fakúlt univerzity, ktoré existujú v súčasnosti, ani zďaleka nesúvisí so iba so železnicami, či dopravou.
Zdedená štruktúra fakúlt Žilinskej univerzity spôsobuje to, že pracoviská zamerané svojou činnosťou na oblasť železníc sa nenachádzajú na jednej spoločnej fakulte, ako je tomu na niektorých univerzitách v zahraničí (napríklad TU Dresden). Tieto pracoviská sa nachádzajú na takmer všetkých existujúcich fakultách. Tento stav má svoje výhody a aj nevýhody.
Jednou z nevýhod je sťažená komunikácia medzi jednotlivými pracoviskami navzájom a tiež to, že prezentácia činnosti jednotlivých pracoviskami sa väčšinou „stráca“ v rámci prezentácie fakúlt, ktoré už nie sú zamerané výhradne na oblasť železníc.
Autori tohto materiálu si dali za cieľ, vyššie uvedenú nevýhodu čo najviac eliminovať. Prostriedkom na dosiahnutie tohto cieľa má byť informačnej bázy, ktorá bude centrálne budovaná a aktualizovaná a bude slúžiť jednak na vytvorenie a sprostredkovanie väzieb medzi jednotlivými pracoviskami v rámci Žilinskej univerzity, ale aj na spoločnú prezentáciu všetkých aktivít pracovísk univerzity v oblasti železníc na jednom mieste pod jednou strechou.
         za autorský kolektív

         Ing. Peter Márton, PhD.
         Ústav dopravy – CETRA
         Žilinská univerzita v Žiline