Fakulta riadenia a informatiky - Katedra dopravných sietí | |
Oficiálne stránky katedry: www.frdsa.fri.uniza.sk | |
vedúci katedry: doc. Mgr. Jiří Slavík, CSc. e-mail: Jiri.Slavik@fri.uniza.sk telefón: +421-41-513 4200 fax: +421-41-565 1015 |
|
kontaktná osoba pre oblasť vedy a výskumu v oblasti železníc: Ing. Peter Márton, PhD. e-mail: Peter.Marton@fri.uniza.sk telefón: +421-41-513 4229 fax: +421-41-565 1015 |
Výučba: Zamestnanci katedry zabezpečujú výučbu predmetov Modelovanie a simulácia a Modelovanie a optimalizácia v bakalárskom stupni štúdia a Optimalizácia sietí, Optimalizácia na dopravných sieťach, Projektovanie dopravných a informačných systémov, Matematické programovanie, Diskrétna simulácia, Umelá inteligencia, Expertné systémy, Strojovo orientované jazyky, Geografické informačné systémy a Komunikačné systémy v inžinierskom stupni štúdia. V rámci týchto predmetov sú študentom predstavované rôzne metódy a postupy, ktorých znalosť je potrebné pri tvorbe aplikácií pre dopravu a telekomunikácie a pri modelovaní, počítačovej simulácii a optimalizácii procesov v doprave a spojoch. V rámci doktorandského stupňa štúdia zamestnanci katedry garantujú výchovu budúcich vedeckých pracovníkov v oblasti aplikácie a vývoja nových metód pre modelovanie, počítačovú simuláciu a optimalizáciu procesov v dopravných systémoch. |
Veda a výskum: Vo vedecko-výskumnej činnosti sa katedra špecializuje najmä na problémy modelovania, počítačovej simulácie a optimalizácie procesov vznikajúcich pri preprave tovaru a cestujúcich a toku informácií, tiež na inteligentné dopravné systémy. Zamestnanci katedry sú činní aj v oblasti vývoja aplikácií pre riadiace a informačné systémy v doprave a telekomunikáciách. Pre riešenie problémov dopravy a telekomunikácií sa vo vedecko-výskumnej činnosti používajú najmä tieto metódy:
|
Významné výsledky vedecko-výskumnej činnosti:
Simulačný nástroj Ablaufberg – určený na modelovanie a simuláciu projektovaných a obnovovaných zvážnych pahorokov v zriaďovacích staniciach – modelovanie a simulácia traťových a jazdných odporov, účinku bŕzd a sklonových pomerov na jazdu a zastavenie odvesov – vyvinutý v spolupráci s Generálnym riaditeľstvom Švajčiarskych spolkových železníc - aplikácia pri projektovaní zvážnych pahorkov v zriaďovacích staniciach napr. SBB a ÖBB. |
Simulačný nástroj Villon (predtým známy aj pod názvami VirtuOS, RBSim) – vývoj tohto simulačného nástroja začal v roku 1994 v spolupráci s Dr.-Ing. Helmutom Königom z Generálneho riaditeľstva Švajčiarskych spolkových železníc. Pôvodne bol určený pre simuláciu procesov v zriaďovacích staniciach. Za niekoľko rokov neustáleho vývoja bol simulačný nástroj úspešne použitý v rámci veľkého počtu projektov a štúdií riešených pre napr. SBB, DB, ÖBB a ČD. V súčasnosti je možné pomocou tohto simulačného nástroja budovať modely osobných staníc, závodných železníc, centier údržby vozňov a hnacích dráhových vozidiel, kontajnerových prekladísk. |
Program SimForm – aplikácia pre optimalizáciu schém pre triedenie vozňov pomocou simultánnych metód – používaný dodnes v staniciach SBB. |
Programový systém pre podporu rozhodovania pri optimalizácii vlakotvornej práce – určený pre podporu strategických rozhodnutí (rozhodnutia o ďalšej prevádzke alebo útlme jednotlivých vlakotvorných staníc, ktoré definujú štruktúru dopravnej siete z hľadiska spracovávaných tokov vozňov) a taktických rozhodnutí (rozhodnutia o reláciách, ktorými budú zabezpečované v preprave jednotlivými vozňami zabezpečované toky vozňov). Pri rozhodovaní sa programový systém opiera o predpokladané zloženie a veľkosť tokov nákladných železničných vozňov v sieti a o nákladové, resp. časové položky – vyvinuté pre potreby ŽSR v roku 2001. |
Technické vybavenie katedry:
|
Spolupráca s praxou a zahraničnými inštitúciami v oblasti železníc:
|